woensdag 4 februari 2015

stempelen

De derde les gingen stempelen. We moesten een thema bedenken en dan een woordspin maken bij dit thema met verschillende deelonderwerpen. We moesten zelf één van die deelonderwerpen uitwerken met behulp van minimaal 2 stempeltechnieken. Wij hadden het thema feestdagen en ik heb geboorte uitgewerkt met behulp van de stempeltechnieken gutsen en kartondruk (zie hieronder de foto's).

 
 
 
 
We moesten ook een les voorbereiden op een lesvoorbereidingsformulier. De kinderen moeten in deze les een feestdag kiezen en uitwerken met behulp van de stempeltechniek ..... Als opening moesten we een filmpje zoeken dat past bij ons thema en de kinderen kan inspireren. Vervolgens moest een andere klasgenoot feedback geven op onze les. hieronder zie je de lesvoorbereiding.
 

 
 punten waarop gelet moest worden bij feedback geven:
 

1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.
2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
3. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
4. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
5. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.
6. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.
 feedback:
In deze opdracht wordt zeker rekening gehouden met de belevingswereld van de leerlingen. De inleiding is deels motiverend voor de leerlingen, het filmpje van kinderen voor kinderen sluit prima aan bij de belevingswereld van de leerlingen, maar er zou nog iets meer mee gedaan kunnen worden. Je zou met de kinderen kunnen praten over welke feestdagen zij allemaal kennen, om ze vast op weg te helpen. De leerlingen worden gestimuleerd tot eigen vormgeving. Het thema is erg breed, waardoor de leerlingen nog alle kanten op kunnen en hun eigen fantasie de vrije loop kunnen laten. Over het beeldmateriaal zou iets beter nagedacht kunnen worden. In de voorbereiding staat alleen dat er ‘een voorbeeld van kartondruk’ wordt laten zien. Dit zou iets preciezer kunnen. Het sterkste onderdeel van deze les, is dat het goed aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen. Het brede thema zorgt ervoor dat er veel fantasie gebruikt kan worden.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten